Sunday, August 19, 2007

Nått bra i en tidning

Hej!
Nu vill jag visa en grej, tyvärr tror jag att de flesta inte kommer fatta ett jotta men iaf... Och skratta inte för då petar jag ut era ögon och klipper av era tungor och serverar dem som middag till de hemlösa!
Bra, alla har fattat.
När jag kom till mamma (igår) så såg jag att jag hade fått den nyaste Winx-tidningen -jag prenumererar och det är här ni inte ska skratta- och i den så sa Tecna något som jag tycker var jätte fint.
Jag ska förklara lite bättre, men för att det e en serietidning så ska jag förklara lite innan jag skriver dialogen... Det var, som sagt, jätte fint!

SPOILER VARNING!!
I Magix har alla elever ledigt för att det är det årliga föräldrabesöket på skolorna. Tecnas pappa gillar inte hennes pojkvän, Timmy, och desutom har han med sig sin nya robbot-rådgivare, Cogitron.
Följande dialog utspelar sig mellan Tecna och Cogitron på en balkong...
T=Tecna
C=Cogitron
P=Tecnas pappa

C: Är det här ett bra ställe att tänka på?
T: Cogitron? Vad gör du här?
C: Jag ville prata med dej, prinsessan. Hoppas du inte har något emot det.
T: Pappa har skickat hit dig, va?
C: Nej, faktiskt inte Vi kanske kan säga att jag gör det här för allas bästa.
T: Bryr du dig verkligen om mitt bästa?
C: Ditt bästa, din pappas bästa, landets bästa... Javisst! Om människor är olyckliga, så sprider det sig till andra. Allas välbefinnande är viktigt.
T: Konstigt att höra en robot säga det...
C: Jag är en väldigt komplicerad modell. Jag förstår mej på komplicerade mänskliga relationer. Som t.ex. en far och en dotter som tycker mycket om varann...
T: Min pappa förstår mej inte. Han bryr sig inte om mej. Han struntar i vad jag vill! Han pratar med mej som om jag vore en liten unge! Och han lyssnar aldrig!
C: Lyssnar du på honom, då?
T: Det är klart jga gör, men han säger bara samma sak om och om igen! Och han glömmer aldrig bort att han är kung!
C: Och han är pappa! Det är där problemet ligger! Ni borde prata med varann som två kompisar, och inte som far och dotter. Som tur är, så går det att ordna.
T: Hur då?
C: Jag blir tvungen att avslöja en hemlighet för dej. Men det är det värt!

Nästa sen med Tecna är i trädgården på Alfea (fe-skolan), hon och Cogitron gömmer sig bakom en buske och man ser i bakgrunden att kungen sitter på en bänk och ser ledsen ut.

C: Där är din pappa. Han verkar ganska ledsen, eller hur?
T: Jag vill inte att han ska vara det. Jag skulle viljaprata med honom, men... Om jag går bort till honom, så kommer han att vara lika envis och tjurig som vanligt.
C: Precis! Det är därför jag ska inviga dej i min hemlighet! Jag är faktiskt inte bara din pappas rådgivar, jag är hans livvakt också. Jag är byggd i pansar plåt...
-Cogitron öppnas och...-
C: men det fina i kråksongen är att jag är ihålig, så jag kan gömma kungen inuti mej!
T: Nu fattar jag! Du... Du vill att jag ska...
C: Just det! Om du gömmer dej inuti mej, så kan du prata med honomutan att han känner igen dej. Du kan använda min röst... Den här gången är jag säker på att ni kommer förstå varann.
-Cogitron går fran till kungen med Tecna gömd innuti.-
P: Hej, Cogitron! Var har du varit?
T: Förlåt pa... öh... ers majestät! Jag var tvungen att gå ett ärende. Jag träffade prinsessan Tecna på vägen hit, och hon bad mig hälsa.
P: Min dotter? Slå dig ner.
-Cogitron sätter sig bredvid kungen.-
P: Har du sett vad stor hon har blivit? Snart är hon vuxen, och då har jag mist henne för alltid!
T: Varför säger du så? Hon älskar dej!
P: Nej. Hon ser bara mej som kungen. Jag her blivit som en fiende för henne, och hon drar sej undan mej mer och mer.
T: Det kanske beror på att du pressar henne. Unga människor måste få göra sina egna val inför framtiden.
-Kungen ser chockad ut.-
P: Vad menar du med det? Så sa du inte igår! Vad är det med dej idag? Tänk om hon begår allvarliga misstag på grund av att hon är så ung och oerfaren? Jag står inte ut med tanken på att hon kanske blir olycklig resten av livet bara för att jag inte har kunnat ge henne dom bästa råden! En förälder som älskar sitt barn måste beskydda det till varje pris! Även om barnet inteförstår sitt eget bästa!
T: Men, ers majestät... Hm... Förr eller senare måste ju barnet leva sitt eget liv. Tecna behöver inte bli tvingad... DEt räcker med att ge henne råd... Och uppmuntran.
P: Ja, jag vet! Men jag får ju aldrig chansen, för hon tycj´ker jag är gammaldags och dominant. Och hon vet inte hur rädd jag är för att göra fel... Jag är alltid rädd att jag inte gör tillräckligt. Det är svårt att vara förälder. Ingen lär en hur man ska vara. Alla måste försöka så gott dom kan. Och hela tiden vet man att det är ens eget barn som får betala priset om man gör fel. Det är ett stort ansvar... Ibland önskar man att barnen kunde förstå det och möta oss på halva vägen, men...
T: Jag hade aldrig tänkt på det från din synvinkel, pappa...
P: Va? Den där rösten... ?!?
-Tecna hoppar ut ur Cogitron och kramar sin pappa och så blir dom vänner och allt blir frid och fröjd.-

Hoppas att det där gick att förstå... om inte så finns tidningen på alla affärer och kostar bara 34:-...
Aja, bara något som jag tyckte var fint... ^_________^
Ha det bra!

No comments: