Thursday, June 11, 2009

Nato in i Sverige

Nato övningarna har börjat. Aktivister hänger omkring utanför militärbaserna. Vad kommer härnäst?
Det är konstigt att aktivisterna inte förstår vilken bra promoting Nato övningen Loyal Arrow gör för Luleå och Sverige. I och med att Nato övningen startar så kommer flera av de deltagande militärerna från olika länder att bo i Luleå. På hotell. Som tjänar pengar. Är inte det något bra? Att värna om det lokala näringslivet borde stå högst upp i våran prioriteringslisa under finanskrisen? Men då är det ju kanske inte så konstigt att flera av de motdemonstrerande insatserna kommer utifrån länet.

Alliansfrihet är något som hörs skrikas ut av de aktivister som har inställt sig i Luleå, men var vi någonsin alliansfria?
Sen 1994 har Sverige varit betalande medlem i PFF (partnerskap för fred) som är ett samarbetsprogram för Nato länder och icke Nato länder. PFF har blivit ett viktigt organ för att träna tillsammans för att utbilda militärer i fredsbevarande insatser. Vem sitter och klagar på att vi är med i PFF? Är det någon som tycker att det är dåligt? Inget som har kommit upp till ytan i alla fall och om dessa aktivister kunde läsa på lite mer och inte bara hoppa på första bästa tåg för att få vara rebeller så tror jag att det hade sett annorlunda ut idag på storgatan i Luleå.

Självklart ska Sverige gå med i Nato, vi har varit med i PFF i 15 år och förde flesta länder är partnerskapet en förberedande insatts för att gå med i Nato.
Varför ska vi hålla uppe illusionen om att vi är neutrala när vi aldrig kommer vara det. Och vem skulle vi vara neutral mot?
Att gå med i Nato skulle göra det lättare för oss att tacka nej till olika övningar och ge oss en större gemenskap med världen. ”Neutraliteten” gör oss avskärmade.

Dags att ta ett steg i rätt riktning, dags för demonstranter för Nato att krypa fram!

4 comments:

Mazza said...

"Det är konstigt att aktivisterna inte förstår vilken bra promoting Nato övningen Loyal Arrow gör för Luleå och Sverige"
Det promotar endast ett tredje världskrig.

För att vara emot said...

Jo, visst, få inte dethär att låta långsynt, men om man genom NATO-övningar ofredar Rysslands sfär på något sett lär vi nog ha större problem än finanskris att tänka på, det kan du fråga din egen Europaparlamentariker: Anna Ibrisagic, hon är den mest rysslandparanoida människan jag någonsin talat med. Sverige behöver inte NATO, NATO bryter till&med mot FN-direktiv, det fanns ingen legitim orsak till ett krig i Irak, NATO är en större skurk än vad Ryssland med dess inträde i Georgien någonsin kan bli.

Corundum said...

Orka fylla i den här sidan som din blogg på Facebook när du uppdaterar än mer sällan än vad jag gör min... :P

Och strunta i de naiva personer som kommenterat som inte törs se verkligheten och sammhället för vad det är - deras tid för upplysning kommer också en dag. ;)

Kom igen, uppdatera nu! :P
/Joar.

Anonymous said...

Jag bryr mig inte direkt ifall övningar sker här eller inte. Problemet som jag ser är att det i vissa fall finns radioaktivt material i bomber och annan ammunition som används ute i världen, bl.a. av Nato. Kan man då garantera att det inte släpps sådan ammunition i Sverige?! Om det finns garantier på att det inte medför framtida radioaktiv strålning har jag ingenting emot övningarna.

Kram /faster Maria
Usch vad gammal jag låter när jag benämner mig som faster ;)